werken van jo kondo
Ensemble Royal speelt composities van de Japanse componist Jo Kondo. Dirigent: Kristian Karlson
Jo Kondo: Winsen Dance Step |Standing | Duo | Pillars of time | SukKuen Leung: J

Biografie Jon Kondo Eén van de programmeerlijnen die de vier edities van Dag in de Branding met elkaar verbindt, volgt opvallende inspiratiebronnen uit de Aziatische muziek. Zo bracht De Helling tijdens de vijfde editie in Korzo een muziektheaterwerk in première, gebaseerd op de Koreaanse pansorioperavorm. Ook wil het festival in een aantal concerten een invloedrijke componist centraal stellen. Ensemble Royal van het Koninklijk Conservatorium brengt in Korzo beide ambities van Dag in de Branding samen met een concert rondom de Japanse componist Jo Kondo.

Jo Kondo, in 1972 afgestudeerd als componist aan de University of Arts te Tokio, Japan, maakt composities geschoeid op de leest van de klassieke kamermuziek. Hij heeft meer dan tachtig composities geschreven die variëren van solo stukken tot orkest en elektronische werken. Hij is inmiddels professor in de muziek aan de Ochanomizy Universiteit in Tokio en geeft les aan de University of Arts in Tokio en de Elisabeth University of Music in Hiroshima.

Kondo's composities zijn bijna wiskundig opgebouwd rondom slechts enkele compositie principes. Zijn aandacht gaat vooral uit naar de klanken die uit verschillende instrumenten voortgebracht kunnen worden. ‘Ieder geluid moet een eigen afkomst en leven hebben. Wat ik doe in mijn composities is het creëren van relaties tussen de tonen onderling', zo luidt het motto van Jo Kondo.

Jo Kondo
In de vorige eeuw zijn tal van scholen en stromingen belangwekkend geweest voor de ontwikkeling van de nieuwste muziek. Deze overdaad aan collectief artistiek denken zou bijna doen vergeten dat er componisten zijn die tot geen enkele van deze scholen of stromingen (willen) behoren. ‘Einzelgänger’, die geheel hun persoonlijke weg gaan, die zich verre houden van aansluiting bij anderen en een muziek schrijven die op niemand anders lijkt dan op zichzelf, enig in zijn soort. Er worden composities uitgevoerd – de meeste niet langer dan vijf jaar geleden geschreven van ondermeer de Japanner Jo Kondo, die oosterse stereotypen als geen ander weet te omzeilen)
Van alle componisten uit het land van de rijzende zon is Jo Kondo met recht de meest onJapanse te noemen. Zijn oeuvre vormt op alle o zo stereotiepe nieuwe muziek uit het Verre Oosten een welkome uitzondering. Kondo’s werken beogen een opperste klankschoonheid, zonder daarbij in zelfgenoegzaamheid te vervallen en combineren oprechte strengheid met fijnzinnigheid en elegantie.

He has written more than eighty compositions, ranging from solo pieces to orchestral and electronic works, which have been widely performed in Japan, North America and Europe and recorded on Hat Art, ALM, Fontec Deutsche Grammophon and other labels. He has received commissions from numerous organisations, and his music has been featured at many international music festivals. Performers associated with his music include the conductor Tadaaki Otaka, the pianist Aki Takahashi, the Ives and Nieuw Ensembles in the Netherlands, the London Sinfonietta and many others.
Kondo has written extensively on musical matters, and since 1979 he has published four books spelling out in detail his own aesthetic and compositional ideas. He is also an associate editor of Contemporary Music Review. During 2000 he directed the composition classes at the Dartington International School of Music and was on the jury of the Gaudeamus International Composer's competition, and was a featured composer at the 2005 Huddersfield Contemporary Music Festival.

"Each sound must have its own entity and life. What I am doing in my compositions is to create a web of intertonal relationships, while trying to safeguard the possibility of aurally perceiving the individual entity and life of every single tone in that relationship." Jo Kondo