florain maier: hatching soals
Ensemble Royal speelt Hatching Soals
HATCHING SOULS ("zielen die uit het ei kruipen") ontstond op verzoek van Wim Vos en het ASKO Ensemble. Het stuk probeert de elektrische gitaar in een bredere context te zetten dan alleen als rock-instrument; door de beschikbare veelvoud aan speeltechnieken, alsmede door de mogelijkheden van live-elektronica (sinds vanouds onderdeel van het bespelen van dit instrument) leent de elektrische gitaar zich uitstekend voor eigentijdse muziek. Evenals de gitaarpartij zijn de ensemblepartijen een wervelende mix van nieuwe muziek, flamenco, rockmuziek, metal, electronische geluidsmuren en barokke meerstemmigheid. Elk instrument wordt, naast het orchestrale tutti-beeld, ook solistisch behandeld. Het woord "concerto" wordt meer in zijn letterlijke betekenis ("samenspel") dan in de zin van solist met begeleiding gebruikt.

De opbouw is een grote boog, van de bijna onschuldige fragiliteit van de cadenza aan het begin via intense ritmische en melodische verheviging in de centrale sectie naar een transformatie richting etherische onwerkelijkheid aan het einde. Qua stijl orienteert het stuk zich aan het werk dat Maier voor zijn eigen ensemble The Hungry Gods geschreven heeft: de zoektocht naar de essentiële interne samenhang van aan de oppervlakte van elkaar gescheiden muzikale idiomen, en de behoefte om rijke, virtuoze en altijd boeiende muziek te creëren, los van hokjes, stijlbeperkingen en doelgroepen.Hatching Souls werd geschreven in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst.

Florian Magnus Maier is een van de meest gevraagde jonge componisten in Nederland. Hij studeerde flamencogitaar bij Paco Peña en compositie bij Klaas de Vries aan het Rotterdams Conservatorium. Hij studeerde in 2001 cum laude af in compositie. Zijn oeuvre omvat symfonische werken, concerti, kamermuziek, elektronische muziek, rock, film- en dansmuziek en multimedia producties. Zijn muziek wordt wereldwijd gespeeld door Nederlandse en internationale topmusici en -ensembles, is te horen op belangrijke festivals zoals het Tanglewood Music Center, de Gaudeamus Muziekweek, de Tromp Competition, Moscow Autumn, November Music en de filmfestivals van Rotterdam en Cannes en leverde hem compositieprijzen op zoals twee Tanglewood fellowships (2001, 2002), de Paul Jacobs Memorial Award (2002), de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs (2002) en de compositieprijs van het Rotterdams Conservatorium (2001), evenals nominaties voor de Gaudeamusprijs (2000, 2001) en de prijs voor electroakoestische muziek van Musica Nova / CZ (2001).

Maier werd gekozen om de muzikale logo van Rotterdam 2001 - Culturele Hoofdstad van Europa te verzorgen (samen met Lars Skoglund), en speelde de premières van zijn eigen concerti voor elektrisch gitaar en basgitaar. Hij is grondlegger en artistiek leider van het virtuoze crossover ensemble The Hungry Gods en de progressieve Death Metal band Noneuclid. Ook begeleidde hij meer dan 10 jaar lang wekelijks flamencodansers uit Spanje, Nederland, Duitsland en de VS. Door een blessure werd Maier twee jaar geleden gedwongen om zich als uitvoerder te beperken tot elektrisch gitaar. Desondanks heeft flamenco nog steeds een belangrijke plek in zijn muzikaal idioom. Maier werkt als componist, gitarist en producent in Rotterdam. l.