michael renkel: errorkoerper environment
Een installatie en generatieve compositie van de Duitse componist en gitarist Renkel
De tentoonstelling is een combinatie van visuele en muzikale esthetiek en nodigt uit tot publieksparticipatie. Tijdens de opening op 1 december zal de kunstenaar een gerelateerd werk voor elektrische gitaar en live elektronica uitvoeren.

Errorkoerper Environment bestaat uit negen objecten, gemaakt van zwaar grijs katoen, met daarin negen klankobjecten: snaren, ebows, noise generators, metaal, stalen vaten, marimba’s enzovoorts. De elektriciteit voor de klankobjecten komt van zonnecellen in de tentoonstellingsruimte. Deze worden geactiveerd door spotlights die zijn gekoppeld aan een mengpaneel dat de bezoeker kan bedienen. Zodra een object geluid voortbrengt, reageert een computer aan de hand van reeks muzikale parameters. Iedere verandering veroorzaakt weer een volgende actie. De opstelling als geheel staat voor de ingangzetting van communicatie. De toeschouwer maakt geen deel uit van een passief publiek, maar is een Interactor die een proces op gang brengt – een "Autopoiesis" (zoals bij H. Manturana): de voorstelling komt in beweging door permanente reflectie en zelforganisatie. Door zichzelf voortdurend te voeden met informatie creëert deze een systeem.

Tijdens de opening van de tentoonstelling op 1 december zal de Environment langzaam en geleidelijk overvloeien in een solouitvoering van Errorkoerper voor elektrische gitaar, effectgenerator en computer. Renkel (Duitsland, 1965) studeerde klassiek gitaar in Hamburg. Centraal in zijn werk staat een belangstelling voor open compositiemethoden. In zijn gitaarspel combineert hij traditie en de ontwikkeling van een persoonlijke taal, waarin rollen zijn weggelegd voor uitgebreide speeltechnieken en de geprepareerde akoestische gitaar. In het logische verlengde daarvan breidt hij zijn instrument ook uit door middel van computertechnologie en live elektronica en werkt hij samen met video en andere beeldend kunstenaars. Bij de akoestische gitaar vervaagt daarbij de grens tussen akoestische preparatie en elektronische bewerking. In zijn werk voor elektrische gitaar wordt het instrumentale materiaal veranderd met behulp van preparaties, laptops en live elektronica; hij heeft dit verder uitgewerkt in zijn zelfgeconstrueerde amplified stringboard. Renkel werkt ook met geluidsopnames (zoals hij die onder meer maakte in Indonesië) en schrijft composities waarin hij experimenteert met genetische processen als generaties, mutaties, hybridisering en codering. Hij onderzoekt de ritmische structuren van taal en werkt met computergegenereerde complexe machines.