neel verdoorn: puur I ederson rodrigues xavier: tuned
Compositie: Kate Moore
Choreografie: Ederson Rodrigues Xavier | Dans: Liat Waysbort, Ederson Rodrigues Xavier | Muziek: Arnold Marinissen | Decor: Pierluigi Pompei

In KORZO 5HOOG is een nieuwe werk van choreografe Neel Verdoorn op muziek van componiste Kate Moore te zien. De muziek wordt uitgevoerd door leden van het ensemble ‘Earmassage’. Op 29 november klinkt het eerste deel van een vierluik: PUUR I. De muzikant vormt een duet met een danser in een spannende dialoog waarin de gelijke verhouding tussen beweging en muziek centraal staat.

De choreografie van Puur bestaat uit een tot vier miniaturen. Elk miniatuur duurt ongeveer 12 à 15 min en bestaat uit een duet waarin instrument en danser als gelijken centraal staan.
Voor het eerste miniatuur heeft Neel Verdoorn gekozen voor danser Andreas Guck en muzikant José (Pepe) Garcia. De Effort-Factor Stroming is de leidraad voor dit duet. Danser en muzikant creëren een spanningsveld waarin zij de controle over zichzelf en de omgeving aftasten. In hoeverre laten wij ons leiden door de verrassingen van het leven en wanneer willen we weer volledige controle hebben? Wanneer kun je volledig loslaten en wanneer is het tijd voor het verzet? Het doel is om een spanning te creeëren die zo hoog wordt opgevoerd dat het op elk moment kan knappen. Wat gebeurt er zodra dit gebeurt: valt alles in duigen of is het juist een bevrijding? Tijdens dit duet verkennen muzikant en danser de verschillende gevoelens die hiermee gepaard gaan. Danser en muzikant ervaren in extreme mate ervaren hoe het duet kan leiden van eindeloos tot begrenst, van aanvaarden tot verzet, van loslaten tot vasthouden.

Neel Verdoorn (1962) is in het Nederlandse dansveld geen nieuwkomer meer. Door haar voortdurende ontwikkeling als choreografe wordt zij door diverse gezelschappen en productiehuizen steeds opnieuw uitgenodigd werk te creëren. Neel Verdoorn startte na haar studie aan de Rotterdamse Dansacademie, haar carrière als danseres bij de gezelschappen Reflex en Djazzex. In de loop der jaren ontwikkelde zij zich steeds meer tot choreografe. Zij maakte eigen werk voor onder meer Djazzex, Dansgroep Krisztina de Châtel, Korzo producties, Budapest Tanzinhas, het Scapino Ballet Rotterdam en het Aterbaletto in Italië. Verdoorn is hiernaast een veelgevraagd gastdocente aan de dansopleidingen van Nederland. Samen met Paula van Oest maakte zij de dansfilm I want you, not the money, die werd uitgezonden door de NPS en de BBC.

Neel Verdoorn: ‘Dans is voor mij de meest pure manier om vorm te geven aan emotie. Het lichaam is het instrument, kwetsbaar en kaal in zijn echtheid en expressie. Met je lichaam kun je door middel van beweging je gevoelens ordenen en betekenis geven’.
Verdoorn maakt zeer dansante, dynamische voorstellingen. Zij zoekt naar dierlijk en instinctief bewegingsmateriaal met veel zeggingskracht. Tegenover het dierlijke en lichamelijke staat Verdoorns fascinatie voor architectuur en ruimte. Dit vertaalt zich in haar werk door heldere en strakke structuren die iedere keer weer een nieuw ruimtelijk effect opleveren. Haar interesse gaat uit naar de spanning tussen de persoonlijke bewegingstaal en expressiviteit van de danser enerzijds en de abstracte en compositorische codes van de choreografie anderzijds. Verpersoonlijking, verdieping is de inzet, het creëren van een dansante voorstelling, die toegankelijk is voor het publiek het doel. In Puur staat de transparante ontmoeting tussen danser en muzikant centraal. Puur stelt de vraag, hoe muzikant en danser elkaar kunnen ontmoeten zonder de pure, heldere eigenschappen van de eigen identiteit te verliezen. En hoe creëren deze pure, heldere aspecten vervolgens samen een dialoog?

De oneindigheid van onze geglobaliseerde wereld beangstigt mensen: we trekken ons meer en meer terug: eerst binnen de grenzen van ons land, dan binnen de grenzen van onze gemeenschap en ten slotte binnen de grenzen van ons eigen lichaam. We zoeken naar de kern in onszelf om maar niet op te hoeven lossen in de steeds groter wordende eindeloosheid. En juist daarbinnen worden we steeds weer geconfronteerd met eenzelfde adembenemende grenzeloosheid waar we ons aan proberen te onttrekken. Puur confronteert danser en muzikant met deze grenzeloosheid en daagt ze uit om tegenwicht te bieden tegen de vervlakking van de samenleving. Hoe kun je in verschillende situaties het uiterste opzoeken zonder jezelf te verliezen? Bij het opzoeken van deze uitersten tasten we telkens de eigen grenzen en die van een ander af. Een proces waar we soms over grenzen heen vliegen en er soms keihard tegenaan lopen. Om grenzen te blijven verleggen is het noodzakelijk om terug te blikken naar waar je vandaan komt; de eigen kern. Het vinden van de kern staat voor mij gelijk aan de beleving van het daadwerkelijke moment, het hier en nu. Een beleving waar niets anders ertoe doet dan wat er werkelijk is. Een confronterend moment met een mengeling van gevoelens: eenzaam, kwetsbaar, gevechtslustig, invhentief, humorvol, licht en de wereld laten voor wat het is.

In Puur ervaren danser en muzikant de uitdaging van het behouden van de eigen identiteit terwijl ze elkaar tot in het uiterste doortasten. Zij laten twee werelden tegen elkaar aan schuren en creeëren vervolgens een nieuwe, abstracte en op zichzelf staande wereld van beweging en muziek. Een wereld waarbij de dialoog grondig uitgediept wordt en tot een rauwe en tegelijk intieme confrontatie leidt.