steve reich: music for 18 musicians
Dag in de Branding ad hoc ensemble

Vocals: Marian Marques | Elisenda Pujals | Susanna ten Wolde | Marjolein Stots | Klarinetten: Nanny Ham | Ryanne Hofman
Pianos: Ellen Corver | Cees van Zeeland | Gerard Bouwhuis | Sepp Grotenhuis | Slagwerk: Joey Marijs | Niels Meliefste | Wim Vos | Jose Garcia | Anneloes Meier | Juan Martinez | Fedor Teunisse | Strings: Jacobien Rozemond | Mick Stirling | Sambaballen: Michael de Roo

Tube
Het werk van Reich (en dan met name Drumming uit 1971), laat Afrikaanse invloeden zien. Na Drumming ging Reich verder met de phase shifting techniek die hij had ontwikkeld. Hij begon ingewikkeldere werken te schrijven waarbij hij andere muzikale processen onderzocht, zoals augmentatie: een tijdelijke verlenging van frasen en melodische fragmenten. In deze periode schreef hij werken als Music for Mallet Instruments, Voices and Organ (1973) en Four Organs. Dat laatste werk is opgebouwd rond augmentatie en was gebaseerd op een muziekstuk uit 1967, Slow Motion Sound. Het idee van het vertragen van een opgenomen geluid tot vele malen de oorspronkelijke tijd zonder de toonhoogte of het timbre aan te passen, paste hij toe in Four Organs.

In 1974 begon Reich te schrijven aan wat zou worden beschouwd als zijn meest kenmerkende werk: Music for 18 Musicians. Dit was zijn eerste poging om voor grotere groepen muzikanten te schrijven. De uitbreiding van het aantal uitvoerders resulteerde in een groter psycho-akoestisch effect. Dit fascineerde Reich en hij merkte op dat hij graag zijn ideeën verder wilde onderzoeken. Reich was toen van mening dat dit ene werk meer harmonische beweging kende in de eerste vijf minuten dan enig ander werk van zijn hand.

De compositie is opgebouwd rond een cyclus van elf akkoorden, die in het begin worden geïntroduceerd, gevolgd door een klein stuk muziek rond elk akkoord en uiteindelijk een terugkeer naar de oorspronkelijke cyclus. De secties worden toepasselijk "pulses" genoemd.