hans werner henze – voices
New European Ensemble, Christian Karlsen, dirigent | Carina Vinke, alt | Erik Slik, tenor.
Het New European Ensemble is in 2008 opgericht door jonge topmusici die als solisten, kamermusici en als aanvoerders bij gerenommeerde orkesten spelen. Zij willen de kloof tussen nieuwe muziek en publiek overbruggen. Met verrassende programma’s wil het ensemble het publiek overtuigen van de ideeënrijkdom en communicatieve kracht van de muziek van nu. Bij haar debuut in Dag in de Branding presenteert het New European Ensemble de monumentale liederencyclus Voices van Hans Werner Henze, voor twee zangstemmen en ensemble.

De rechten van de mens vormen een rode draad in het werk Voices van Henze, reden voor het ensemble om in samenwerking met Amnesty International een educatieproject en fototentoonstelling rondom dit programma te ontwikkelen. Het nieuwe en verrassende aan deze productie is de samensmelting van hedendaagse muziek en cultuur met maatschappelijke kennis, informatie en visuele kunst. Dit alles legt een verbinding tussen informatie en muziek. De teksten van het stuk Voices van Henze passen goed bij de educatieve campagnes van Amnesty die als doel hebben om over mensenrechten te informeren. De fototentoonstelling ‘Focus op Mensenrechten’ van Amnesty International bestaat uit 30 foto’s uit alle delen van de wereld, gemaakt door beroemde fotografen. De foto’s hangen in de foyer van het Theater aan het Spui en illustreren de 30 artikelen van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens.

Hans Werner Henze is één van de meest toonaangevende componisten van vandaag. In zijn muziek kan men een wereld aan verschillende herkenbare muziekstijlen terug vinden, die op magische wijze tot een geheel worden gesmolten. Voices is een van Henzes karakteristieke "protestwerken" uit de jaren '70, een periode waarin hij een fel politiek engagement aan de dag legde. Politieke onderdrukking en schending van mensenrechten is het centrale thema van het stuk. Henze probeert een stem (‘voice’) te geven aan de ongehoorde stemmen van over de hele wereld. Voices bevat 22 liederen op gedichten uit alle werelddelen van onder anderen Ho Chi Minh, Herberto Padilla, Bertolt Brecht, F.C. Delius en Heinrich Heine. De muziek die Henze gebruikt refereert aan de folk, het klassieke lied, jazz en cabaret-achtig muziektheater. De orkestratie stelt hoge eisen aan de musici, die als kamerensemble ruim 75 verschillende instrumenten moeten bespelen. Vanwege deze praktische moeilijkheid wordt Voices van Henze zelden uitgevoerd, hoewel het een van de belangrijkste werken van de twintigste eeuw is.

Dirigent Christian Karlsen (1985) maakte recentelijk zijn debuut bij het Residentie Orkest, Amsterdam Sinfonietta en het Nationaal Orkest van Porto. Eerder dirigeerde hij de Radio Kamer Filharmonie, het Noord Nederlands Orkest, het Brabants Orkest, het Kuopio E5 orkest, het Uppsala Kamerensemble, ASKO/Schönberg en het Nieuw Ensemble. Hij heeft geassisteerd bij Opera Dortmund, Musikkollegium Winterthur, het Limburgs Symfonie Orkest en l’Orchestre Philharmonique de Liége. Op het Stockholm Music Festival dirigeerde hij het Requiem van Mozart.
Karlsen won prijzen van het Kersjes Fonds, de Royal Swedish Academy of Music en het Huygens Programma.
Christian Karlsen begon viool te studeren op 4-jarige leeftijd. Op 13-jarige leeftijd begon hij met directielessen bij Jorma Panula waar hij ervaring opdeed door leden van het Royal Stockholm Philharmonic te dirigeren. Christian Karlsen volgde masterclasses bij John Carewe, George Hurst, Sterfan Karpe en Hartmund Haenchen. In 2008 kreeg hij zijn bachelor orkestdirectie van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

De Nederlandse alt Carina Vinke treedt al sinds haar negende op in binnen- en buitenland. . Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze in mei 2004 haar bachelor klassieke solozang behaalde. Tijdens de masteropleiding aan de Nieuwe Opera Academie studeerde Carina bij Jard van Nes. Carina behaalde in juni 2007 haar masterdiploma.

Vanwege haar bijzondere, warme stemgeluid en dramatisch talent, wordt Carina in de Internationale muziekwereld beschouwd als een veelbelovend zangeres. Carina is van vele markten thuis: zij heeft zich sinds 2005 gespecialiseerd in het Spaanse liedrepertoire en werkte o.a. met Teresa Berganza en José Maria Gallardo del Rey.
 Als concertzangeres zingt ze oratoria, hedendaagse muziek en lied. Als operazangeres vertolkte ze onder meer Bradamante in Händels Alcina, Hermia in Brittens A Midsummer Night’s Dream en Carmen in een bewerking van Peter Brook, La tragédie de Carmen. Verder werkte ze mee aan diverse radio en televisieprogramma's. Recentelijk trad zij als soliste op met Jaap van Zweden en het Radio Filharmonisch Orkest en het European Youth Ochestra onder leiding van Vladimir Ashkenazy

De Nederlandse tenor Erik Slik maakte zijn debuut in het Concertgebouw in Amsterdam in Schuberts Mis nr. 6 met de Radio Kamer Filharmonie onder leiding van Bruno Weill. Vorig jaar behaalde hij de derde prijs in het Cristina Deutekom Concours voor jong operatalent. Ook was hij recentelijk te horen met het Limburg Symfonie Orkest onder leiding van Ed Spanjaard in L’Enfant et les Sortileges en nodigde het Combattimento Consort hem uit voor een toernee naar Rusland en de Baltische staten, met Bachs Kaffee Kantate.
Al tijdens zijn studie kreeg Slik de kans om ervaring op te doen in het operavak bij verschillende gezelschappen. Hij zong zijn eerste Don Ottavio in Mozarts Don Giovanni en was een van de Lehrbuben in Wagners Meistersinger. Erik zong rollen in twee producties van de Nieuwe Opera Academie: Oronte in Händels Alcina en Flute in Brittens A Midsummer Night’s Dream. Bij Opera Studio Nederland zong hij Rodriguez in Don Quichotte van Massenet, en met het junior programma van de Nationale Reisopera zong hij de rol van Tamino in Die Zauberflöte, met optredens in het Grachtenfestival. Bij de Nederlandse Opera vertolkte Slik onder meer Norman Shankle in Cosí fan tutte, onder leiding van Ingo Metzmacher.
Concertervaring deed Erik op met concertante uitvoeringen van Bastien und Bastienne en Béatrice et Bénédict o.l.v. Kenneth Montgomery. Hij was de tenorsolist in Pulcinella van Strawinsky o.l.v. Lev Markiz en zong de rol van Mordecai in Händels Esther met de Nederlandse Bachvereniging. Ook werkte hij mee aan een vertolking van georkestreerde Schubertlieder met het Symfonieorkest van de HKU onder leiding van Jan Willem de Vriend, en zong Mozart aria’s met het Gelders Orkest.
Erik Slik studeerde aan het Conservatorium van Utrecht bij Henny Diemer en regisseurs Monique Wagemakers en David Prins. Momenteel studeert hij bij Iris dell’ Acqua. Hij volgde masterclasses bij Mark Tucker, Janet Aster, Sabine Vatin, Henk Smit, Elly Ameling, Alexander Oliver en liedbegeleider Rudolf Jansen.

Het New European Ensemble presenteert hun concerten op een vernieuwende manier. Zij willen bovendien laten merken dat nieuwe muziek maatschappelijk relevant is. Voor 2012 staat het project Arctic Metamorphosis op het programma, een met filmbeelden begeleide uitvoering van Lantern Lectures van Klas Torstensson. Dit project gaat in op de aantasting van ons milieu.
Het New European Ensemble bestaat uit jonge solisten, kamermusici en aanvoerders van orkesten uit heel Europa, die nieuwe paden willen inslaan en samenwerken met een nieuwe generatie jonge componisten. Al kort de na de oprichting zijn de kwaliteiten van het ensemble opgevallen. Het ensemble heeft een ‘residency’ aangeboden gekregen bij het Aldeburgh Festival (UK), is uitgenodigd voor een tournee in Zweden en presenteert in het seizoen 2009-2010 verschillende producties in Nederland. Ook brengen de musici binnenkort hun eerste cd uit met werken van Arnold Schönberg.
Het ensemble bestaat uit een vaste kern van twaalf musici. Regelmatig nodigen zij gastspelers uit om hun bezetting te kunnen uitbreiden. Het New European Ensemble bestaat uit onderstaande vaste leden, en wordt voor dit concert aangevuld met gastmusici.