alvin lucier in den haag: nothing is real
Lucier's werk kan worden gezien als voorloper van veel stromingen binnen de hedendaagse muziek
Nothing is Real (Strawberry Fields Forever) (1990) voor piano, elektronisch versterkte theepot, opnameapparatuur en bescheiden geluidssysteem
Performer: AlvinLucier
Lucier: 'Ik moet mezelf er heel vaak gewoon toe dwingen om elke notie van muziek uit m'n hoofd te bannen, omdat ik anders geen vat krijg op de kern van het idee achter het stuk dat ik wil maken." ” In de lente van 1990 vroege Aki Takashashi me of ik een stuk voor haar wilde maken dat gebaseerd was op een lied van de Beatles. Ze had net voor Toshiba-EMI de complete pianomuziek van Satie opgenomen. Het succes van de opnames was voor Toshiba aanleiding om haar te vragen of ze niet een serie Beatles-tunes zou willen opnemen. Op voorwaarde dat ze zelf de componisten voor de arrangementen zou kunnen kiezen, ging ze akkoord. Toen ze met haar verzoek bij mij kwam, vroeg ik haar een Beatles-song te kiezen. Door de keuze niet zelf te maken hoopte ik te voorkomen dat ik bij voorbaat vastgepind zou worden op een persoonlijke herinnering of emotie.
Aki koos Strawberry Fields Forever. Gevraagd naar de reden van haar keuze, antwoordde ze dat de zin ‘Nothing is Real’, die in die song voorkomt, haar aan mijn werk deed denken.“ In Nothing is Real worden fragmenten van de melodie als clusters ten gehore gebracht. De fragmenten worden opgenomen en zodra het laatste fragment live is gespeeld, wordt de opname teruggespoeld en opnieuw ten gehore gebracht in een luidspreker die zich bevindt in een kleine theepot die op de klep van de vleugel staat en waarvan het deksel is gesloten. Tijdens het terugspelen wordt het deksel van de pot afgenomen en er weer op teruggezet, waardoor de resonantie van de klank in de pot telkens verandert. Tijdens deze play-back uitvoering wordt de pot zelf tot twee maal toe van de vleugel afgetild, waardoor de resonantie volledig wordt opgeheven en er een welhaast esoterische akoestiek ontstaat. De luisteraar die dit hoort en beleeft, waant zich na verloop van tijd in een toestand van halfslaap en krijgt het gevoel in de tijd te zijn ondergedompeld.