anale fase
Anna Vercammen: stem, trompet, xylofoon, glockenspiel, melodica
Joeri Cnapelinckx: stem, piano, melodica, sampler.

De Anale Fase is een kleinschalig nederlandstalig project tussen twee mensen op één vierkante meter opererende vanuit een tuinhuis tussen een kiekenkot en een duiventil in het landelijke Merchtem dat is de zesde halte op de boemeltrein van Brussel naar Dendermonde.

Anna verzamelt pianootjes en schrijft teksten. Joeri zet er hopen noten onder samen maken ze er liedjes van. Het mag sober het mag gebricoleerd We hebben nog geen liefdesliedjes gemaakt, we hebben het ooit wel geprobeerd maar het mislukte altijd. Vaak gaan er mensen dood in de liedjes. Dat doen we niet expres, het gebeurt per ongeluk. We zeggen dat ze het niet mogen en dan doen ze het toch plots achter onze rug. We zijn geen koppel, ook geen broer en zus - of misschien toch.

FASEFEITEN
De Anale Fase werd tweede op de nekkawedstrijd 2007
De Anale Fase werd eerste op het kampioenschap van brussel 2007

FaseOmSchRijvInG:
Anna en Joeri: de hans en grietje van het Belgisch surrealistische lied
(dixit Dimi Dumo van Les 0ffs)

Toen Spinvis zijn zoontje "Alles in de wind" liet zingen, kreeg het kinderliedje plotseling een hele andere lading: de zo onschuldig lijkende tekst drong binnen in z'n ware betekenis, namelijk die van een soort moordballade. Hetzelfde effect weet het Belgische duo De Anale Fase in hun beste momenten ook te bereiken op hun debuutplaat Uittocht. Joeri Cnapelinckx en Anna Vercammen lijken soms wel wat op The Moldy Peaches. Ze spelen kleine, naar huisvlijt ruikende liedjes. Hun teksten staan vol regels die soms naar het morbide, soms naar het vunzige, maar heel vaak ook naar het ontroerende neigen. En het woordje 'neigen' gebruik ik hier niet voor niets, want de beelden die ze oproepen zijn poëtisch en niet altijd even helder. Tot er een zinnetje of een paar woorden als een moker inslaan: 'vingers stopt ge in uw oren / duimen stopt ge in uw mond / kindjes stopt ge onder de dekens / mama's stopt ge onder de grond / alles van waarde stopt ge onder de aarde'. Ondanks hun flauwe, aan beroerd cabaret herinnerende naam (en de combinatie met de titel van hun plaat is helemaal een dijenkletser), is Uittocht één van de meest bijzondere Nederlandstalige platen sinds, pak 'm beet Roosbeef. Of de laatste cd's van Krang. Of, inderdaad, sinds het debuut van Spinvis.

Een niet alledaagse groepsnaam is weggelegd voor het duo Anna Vercammen (zang/xylofoon/trompet) en Joeri Cnapelinckx (zang/piano/sampling). De Anale Fase, tja als peuter en kleuter doorspartelen we verschillende fasen om autonomie te ontwikkelen, brengt bijzondere liedjes, gedichten en teksten, die sober gehouden worden ; ze klinken speels, luguber en melancholisch. ze zijn sfeervol en dromerig, sierlijk en sprookjesachtig. De Anale Fase beheerst op ongelofelijke wijze het Nederlandstalige lied. "Madam op de pier" en "Mama onder de grond" trekken al meteen de aandacht. "Waar zijn alle meisjes heen" heeft een intrigerende opbouw en "Afvoerkut" en "Kapotlied" zijn trippende uptempo nummers. Moderne kamermuziek dus, ergens tussen de kinderlijke onschuld van Cocorosie en de niet alledaagse observaties van de Nederlandse Roosbeef …