field of ears
Zwijgende films | David Dramm | Huib Emmer | Anne LaBerge
FIELD OF EARS: David Dramm: Voice-over (2011) [wereldpremière]
Huib Emmer: Pandora Fuzz (2011)
Anne La Berge: Swamp (2011)
Zwijgende korte films (in opdracht van Field of Ears): Nieuwe 8mm-films van Bas van Koolwijk & Joost van Veen. Animatie films van Rachel de Boer en Remco Schuurbiers

FIELD OF EARS BAND: Anne La Berge: stem, dwarsfluit, elektronica | Joost Buis: trombone, lapsteel gitaar | Huib Emmer: elektrische gitaar, elektronica | Rozemarie Heggen: contrabas | Nora Mulder: piano, cimbalom | Clare Gallagher: geluidstechnicus.

Dit programma staat in de teken van film en muziek, waarbij de relatie tussen de twee verrassende wendingen neemt. Kunnen wij een film helemaal zonder geluid waarnemen of fantaseren wij een persoonlijke ‘soundtrack’ daarbij? Vier zwijgende films laten de kijker een geheel eigen invulling maken.
In ‘Swamp’ van Anne La Berge wordt een filmprojector als instrument gebruikt. Projector en ensemble bevinden zich in een ‘moeras’ van 6 luidsprekers. Ook deze compositie heeft een autobiografisch tintje: “When I was young we lived near a swamp. My parents told us that we could be sucked into the swamp if we stepped too close by the soggy muck.”

Huib Emmer is bekend als een ware connaisseur van B-films. “De manier waarop een verhaal gemonteerd wordt, hoe heden en verleden door elkaar heen lopen en het belang van spaarzame soundtracks zijn belangrijke inspiratiebronnen voor mij geweest”, zegt Emmer. Het filmische element van ‘Pandora Fuzz’ van Huib Emmer zit in de elektronica: twee zinnen uit de John Boorman thriller ‘Point Blank’ vormen de basisklank. Deze wordt tijdens het spelen uit elkaar getrokken en vervormd.

In het splinternieuwe ‘Voice-over’ van David Dramm wordt de filmtechniek van voice-over op muziek toegepast. Wij horen de stem van de componist hardop nadenken over de geschiedenis van het stuk zelf en de beelden die het voor hem oproept. Maar zijn verhaal neemt steeds grotere afstand van wat wij horen. Door Dramms zowel geestige als filosofische narratief ontstaat er een dialoog tussen klinkende en ingebeelde muziek.

Field of Ears werd in 2009 door Anne La Berge opgericht om de grenzen tussen klassieke, geïmproviseerde muziek en live-elektronica te doen vervagen. De muziek is zowel elektronisch als akoestisch en wordt uitgevoerd door musici die thuis zijn in het improviseren én in het spelen van vaststaande composities. Stuk voor stuk virtuozen bovendien, niet in het minst omdat ze alle muzikale mogelijkheden ter plekke kunnen bedenken én uitvoeren.