luciano berio: sinfonia en senquenza's
Symphonieorkest Kc & Codarts
19:50 A. Philipszaal / Berio: Sinfonia |
Op teksten van: Luciano Berio, Samuel Beckett, Claude Lévi-Strauss
Voor 8 stemmen en orkest
Opgedragen aan Leonard Bernstein
Duurt 35 minuten.

Na eerdere prestigieuze projecten als Quickening, onder leiding van MacMillan(2009), en Schönbergs Gurrelieder, onder leiding van Reinbert de Leeuw (2011), gaan de conservatoria van Den haag en Rotterdam opnieuw samenwerken. Met een groots orkest van meer dan 80 musici spelen de studenten onder leiding van dirigent Etienne Siebens het meesterwerk Sinfonia van de Italiaanse componist Luciano Berio.

Berio schreef Sinfonia in 1968 tijdens een verblijf in New York. Naast het overstelpende tumult van de stad klinkt zijn ontzetting over de moord op Martin Luther King door in de muziek. Het werk maakt gebruik van acht versterkte stemmen die niet normaal zingen, maar fluisteren, praten, schreeuwen en meer. Vooral in het spectaculaire derde deel citeert Berio werk van Mahler, Debussy, Ravel, Stravinsky, Schonberg en Boulez

Componist Luciano Berio werkte zijn hele leven aan zijn Sequenzas (1958-2002). Tijdens Together Now is een selectie uit deze alom geroemde, steeds verrassende en allerminst verouderde werken te horen. Studenten van het Koninklijk Conservatorium en Codarts (Rotterdam) zochten bijzondere plekken in het Lucent Danstheater op om het werk tot zijn recht te laten komen. Zij spelen in drie blokken van elk een kwartier. Stewards met lichthelmen brengen u van de foyers naar hen toe. 

Sequenza I (1958) voor fluit door Sophie Gourlet (Codarts)
Sequenza VII (1969) voor hobo door Valerie Colen (Codarts)
Sequenza VIII (1976) voor viool door Pieter van Loenen (KC)
Sequenza III (1965) voor vrouwenstem door Merlijn Runia (KC)
Sequenza V (1966) voor trombone door Petar Stoykov (Codarts)

Luciano Berio schreef zijn Sequenzas tussen 1958 en 1995. Zij vormen een soort encyclopedie van de instrumentale muziek van de 20ste eeuw.