stephanie pan en stelios manousakis
Het Nutshuis | i.s.m. Koninklijk Conservatorium
Stelios Manousakis - What is the current that makes machinery
is een stuk voor vrouwelijke stem en live elektronica, geschreven voor stemkunstenaar Stephanie Pan. Het stuk is gebaseerd op teksten uit het eerste deel van Gertrude Steins Tender Buttons: objects; food; rooms, een verzameling korte teksten geschreven in 1912. In deze modernistische teksten, die vaak worden omschreven als verbaal kubisme of taalkunst, maakt Stein composities met taal. Daarbij gaat het haar niet om de wereld die met de taal wordt uitgedrukt, maar om het eigen materiaal van de taal: tekens, klanken, ritme, synta en semantische fragmenten. Ze behandelt de taal als een herontdekt esthetisch object dat nieuwe werelden oproept in de geest van de luisteraar.

Stephanie Pan is zangeres en performancekunstenaar. Ze woont momenteel in Den Haag en is gespecialiseerd in eperimentele muziek, nieuwe muziek, eperimenteel theater en oude muziek. Haar werk is visceraal, gepassioneerd en intens; ze verkent hierin de grenzen van de stem en het menselijk lichaam. Ze heeft op vele plaatsen in zowel de VS als in Europa uitvoeringen verzorgd, zowel solo als in samenwerking met gezelschappen als Sequentia, Belarus Free Theatre en De Veenfabriek. Momenteel werkt ze samen met het Rosa Ensemble. Stephanie Pan behaalde een mastertitel in theater aan DasArts: Advanced Studies in the Performing Arts (AHK) en een bachelor in muziek en toegepaste mathematica aan de universiteit van Berkeley. Ze heeft studeerde klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Implied Manifesto #1 (2011) is een muzikale performance van Stephanie Pan, waarin ze onder meer gebruik maakt van geabstraheerde pop songs, live improvisaties en ongearticuleerdheid. De performance is geschreven voor stem, wijnglazen, Suzuki Omnichord, Nebulophone en live sampler. Het werk komt voort uit een opdracht van De Player in Rotterdam. De première vond plaats tijdens het Weekend van Avontuur als onderdeel van de Operadagen Rotterdam.

Stephanie Pan is net als Cathy Berberian een pionier en grensverlegger op het gebied van vocale techniek. Ze tuigen hun instrument, de stem, op met de modernste elektronica en gebruiken alle mogelijke gadgets en apparatuur, inclusief gevonden objecten, om hun akoestische palet te verruimen. Hun werk grenst aan het theatrale; ze drukken betekenis en karakter uit binnen een abstracte taal. Ze zijn niet bang om de grenzen te slechten tussen muziek, toneel, beeldende kunst en puur spektakel. Als uitvoerend kunstenaar werken ze dikwijls samen met componisten, daarnaast zijn ze zelf componist van origineel repertoire voor hun unieke stijl. Voor alles zijn ze uitvinders. Ongeacht of ze werken van andere componisten uitvoeren of hun eigen creaties, ze bouwen hun presentatie op met inzet van hun volledige persoonlijkheid, imago en karakter. Ze zijn onverschrokken individualisten die hun publiek op directe wijze laten zien wat de verbeelding vermag.
Kate Moore, programmeur

Stelios Manousakis, geboren in Griekenland, is componist, uitvoerend musicus, onderzoeker en geluidskunstenaar. Zijn werkterrein ligt in het grensgebied tussen kunst en wetenschap, performance en installatie, westerse serieuze muziek en het idioom van ‘digitale folk’. Hij gebruikt de wetenschap van de compleiteit en zowel cybernetische als biologische modellen om te komen tot nieuwe muzikale systemen en methoden voor het genereren van geluid. Daarbij vloeit dikwijls algoritmische finesse samen met de epressiviteit van improvisatie of de directheid van publieksparticipatie. Hij haalde zijn mastertitel aan het Instituut voor Sonologie in Den Haag en werkt momenteel aan zijn proefschrift aan het Center for Digital Arts and Eperimental Media (DXARTS) in Seattle, USA. Stephanie Pan en Stelios Manousakis werken samen sinds 2005 aan projecten zoals een stuk voor stem en live elektronica en Computer Aided Breathing, een live improvisatietrio voor stem, orgel en live elektronica in samenwerking met organist Kirstin Gramlich. Meer recent schreven ze samen filmmuziek voor speelfilms en eperimentele documentaires zoals Reformation en Dramayama van Jeanette Groenendaal. Een ander recent werk is Center no Distractor, een nieuw stuk voor taiko en live elektronica.