Conversations with my mother
Concept en regie: Matthias Mooij | Compositie: Benedict Weisser
"Elke gedachte om haar te bellen onderdruk ik. Telefoneren is eenrichtingsverkeer. Wie als eerste belt is als de speler in het schaakspel aan zet, neemt het initiatief en bepaalt het verloop van het spel. Tegenover mijn moeder ben ik een verdediger.
Altijd geweest."
 (Abdelkader Benali)

In Conversations with my mother staat de gemankeerde relatie tussen moeder en zoon centraal. Het blijkt vaak onmogelijk om tegen je moeder te zeggen wat je je voorgenomen had. De drie moeders in de muziektheatervoorstelling uiten zich door te zingen, te huilen, te luisteren, te klagen en te schreeuwen. De zoon praat, hij stottert, en weegt zijn woorden. We volgen hem kris kras door de verschillende fases van zijn leven. Kind, puber, grijzend, volwassen. Oud en dan weer jong. De communicatie tussen moeder en zoon verandert nooit. Steeds weer is er de behoefte aan bevestiging, de poging om los te komen en lief te hebben tegelijkertijd. En de manier van communiceren blijkt uniek, alsof er een separaat systeem bestaat dat alleen de moeder en de zoon met elkaar verbindt. Een navelstreng van taal.

De telefoongesprekken zijn een permanente koorddans tussen schuldgevoel en irritatie, tussen verwijten en vergiffenis, tussen ongeduld en liefdevol begrip. Conversations with my mother is een zoektocht naar de fundamenten van de relatie tussen moeder en zoon. In een samenleving waarin morele en existentiële vragen steeds minder vanuit een religieus of ideologisch perspectief beantwoord kunnen worden, krijgt de moeder het laatste woord. Zij is het morele ijkpunt van de moderne tijd. 


Teksten libretto: Abdelkader Benali | Oscar van den Boogaard | Herman Brusselmans | Omar Dahmani | Marcel Lenssen | Tommy Wieringa | Jibbe Willems. Sopranen: Young Hee Kim en Keren Motseri. Actrice/acteur: Tine Cartuyvels en Bart Klever. Nieuw Amsterdams Peil: Gerard Bouwhuis (Erard-vleugel | spinet | synthesizer) | Heleen Hulst (viool | mandoline) | Pepe Garcia (slagwerk) | Dario Calderone (contrabas) | Lars Wouters van den Oudenweijer (basklarinet/contrabasklarinet)

Interview van Thea Derks met Mooij en Weisser
Bijdrage libretto: Het Lament is een tekstfragment in het Ivriet uit het boek Uit de tijd vallen van David Grossman
en de traditionele Koreaanse rouwtekst Arirang.