inleiding door hans woudenberg - gastprogrammeur
Van het Unieke naar het Universele
Luister naar de strijkkwartetten van Beethoven, Schubert, Debussy of Berg en je weet dat je aan vier strijkstokken en zestien snaren genoeg hebt om de hoogte en diepte van ons bestaan muzikaal te peilen. De strijkkwartetten van deze mannen snoeren ons niet gewelddadig de mond maar brengen ons eenvoudig tot zwijgen en wijzen ons de weg van het unieke naar het universele.

Houdt dat in dat daarmee alles gezegd is, dat er geen nieuwe werken meer geschreven hoeven te worden? 'Nee, bedankt, ik heb al een strijkkwartet'?

Dat zou een ontkenning betekenen van het proces dat zij doormaakten om hun composities te schrijven. Dat aan plaats en tijd gebonden proces om te strijden voor een vonkje van de eeuwigheid is altijd uniek, juist omdat het aan plaats en tijd gebonden is.

Met de keuze om ons een weekend lang intensief bezig te houden met muziek die tussen 1980 en nu in dit genre in Nederland geschreven werd, doen we doelbewust afstand van alle bewezen meesterwerken uit de strijkkwartetliteratuur. We leggen ons beperkingen op in een genre dat zelf al gekenmerkt wordt door beperking: geen schallend koper, geen zingend riet, geen roerige trom en ook de menselijke stem ontbreekt. Alleen die haar en die snaar, die vier naakte stemmen.

We willen laten horen wat onze tijd- en landgenoten te zeggen hebben in dat ascetische strijkkwartet. Weten zij hun eigen stem en taal te vinden? Wat bindt en wat (onder)scheidt hen? Hoe nemen zij ons bij de hand? Luister naar de strijkkwartetten van Keuris, Isadora, Janssen, Van Zeeland, Wagemans, Ketting, Jeths, Ter Veldhuis en Zuidam, naar hun beroemde Amerikaanse collega en naar hun aankomende collega's van het Koninklijk Conservatorium, en hoor hoe ook zij vanuit het unieke reiken naar het universele. Veel luisterplezier,

Hans Woudenberg
Cellist DoelenKwartet en gastprogrammeur Dag in de Branding 32