kagel: match
Natalia Alvarez Arenas, slagwerk, Sean Hawthorne, William McLeish, cello 


Het werk van Mauricio Kagel (1938-2008) bestaat naast ínstrumentale muziek en muziek voor het theater, ook uit composities voor de radio-omroep (hoorspelen) en muziek voor de film. Zijn oeuvre is bijzonder rijk aan ideeën en referenties met cross-over naar andere kunstvormen. Hij verrijkte de muziekwereld vooral met nieuwe muziektheatrale concepten (zoals de Anti-Opera Staatstheater). In Match, uit 1964, is één van de bekenste werken in dit genre: twee cellisten beelden een tenniswedstrijd uit met de percussionist als scheidsrechter. Kagel heeft dit gegeven ook gebruikt voor een van zijn films.

xenakis: dmaathen
Natalia Alvarez Arenas, percussie en Helmke Jansen, hobo


Toen Iannis Xenakis in 1976 Dmaathen (Grieks: ze werden verpletterd) componeerde had hij al veel voor percussieinsrumenten geschreven, maar nog niet in combinatie met een blaasinstrument. Gezien de aard van de instrumenten zou men verwachten dat de Griekse volksmuziek, waar Xenakis een groot liefhebber van was, in Dmaathen door zou klinken. Maar dat is dus niet het geval. De compositie is een goed voorbeeld van de manier waarop Xenakis geluid rangschikt en ritmische structuren ontwikkelt - als bij abstracte poëzie. Dmaathen werd geschreven voor het Amerikaanse duo Nora Post en Jan Williams.